براي فراگيرشدن فرهنگ كارآفريني، بايد تغييراتي در سيستم آموزشي و محتواي دروس مدارس و دانشگاهها داده شود و افرادي در رأاس امور قرار گيرند كه علاقهمند به ايجاد و توسعه فعاليتهاي توليدي بوده و شرايط مناسب را براي ظهور كارآفرينان را فراهم سازند. مطابق يافتههاي بدست آمده در اين پژوهش، انگيزه دانشجويان آموزشکده فني حرفهاي، موجب رشد نگرش مناسب و تقويت روحيه کارآفريني در آنها شده و نقش مؤثري در رفتارکارآفريني آنان داشتهاست. مطالعه تطبيقي نظام آموزش عالي ايران و کشورهايي که در توسعه آموزش فني و حرفهاي پيشرفتهاي روزافزوني داشته اند، نشان ميدهد که با شناسايي و بهکارگيري روشهاي مؤثر آموزشي در برگزاري دورههاي آموزشي مورد نياز،و پيش بيني شده، همچنين تدوين نظام جامع ارزيابي آموزشي و محتواي آن با توجه به ملاکهاي آموزش کار و برقراري مکانيزم بازخورد منظم و روزآمد و اصلاح و بهسازي برنامههاي اين آموزشکده ها، موجبات رشد کارآفريني در دانشآموختگان اين مؤسسات فراهم خواهد شد.
به منظور توسعه کارآفريني در آموزشکدههاي فني و حرفهاي برخي راهکارهاي مهم ارائه ميگردد:
- فرهنگسازي بمنظور ايجاد منزلت اجتماعي دورههاي فني و حرفهاي، بگونهاي که فارغالتحصيلان اين آموزشها از شأن و منزلت خاصي برخوردار باشند و اين موجب خواهد گرديد تا انگيزه کارآفريني در آنان تقويت شود.
- استفاده از برنامههاي آموزشي مناسب اعضاي هيات علمي توانمند و مربيان ماهر جهت نائل آمدن به اهداف آموزشهاي فني و حرفهاي
- ايجاد تسهيلات براي جوانان و فراهم آوردن اسباب تشويق آنان براي ورود به دورههاي فني- حرفهاي
- تعيين هدفهاي آموزشي و تربيتي با توجه به احتياجات و مشکلات اجتماعي بطوريكه هدفها زاييده فعاليتهاي فعلي و جاري بوده و تغييرات فرهنگي را مورد توجه قرار دهند.
- توجه به نيازها، علايق و امكانات فراگيران در تعيين اهداف سيستم آموزش فني- حرفهاي
- توجه به اصل يادگيري مادامالعمر در تعيين اهداف کلي در اين سيستم آموزشي
- تغيير جهتگيري دروس به سمت نيازهاي بازاركار و بكارگيري الگوهاي جديد يادگيري فعال كه درنهايت به بهبود چشمانداز اشتغال فارغالتحصيلان منتهي گردد.
- بهبود همكاري و تعامل بين وزارت آموزش و پرورش، وزارت كار و وزارتخانهها و بخشهاي مسئول آموزش فني و حرفهاي، مديران محلي و ناحيهاي، سازمانهاي كارگري و كارفرمايي، مؤسسات كارآموزي وكارفرمايان انفرادي در هر ناحيه.
- شركتدادن دانشآموزان در كارهاي پارهوقت خارج از ساعات مدرسه كه ساختار رسمي داشته باشد.
- افزايش كيفيت آموزشي از طريق افزايش مشاركت صنايع در حمايت از مدارس و بخش آموزش فني و حرفهاي
- تاكيد بيشتر بر كسب مزيتهاي رقابتي اصلي شامل مهارتهاي فني، اجتماعي، سازماني، قانوني، فرهنگي و كارآفريني از طريق يادگيري فعال
- تدارك ابزارهاي پشتيباني شامل تربيت مربيان و آموزگاران، ارزشيابي و اعطاي مدارك، توسعه زيرساختها و فعاليتهاي توسعه منابع انساني.
- اصلاح ساختارهاي اداري و بازاركار در جهت ارتقاء جايگاه مشاغل فني و حرفهاي
- تشکيل ستاد کارآفريني در آموزشکدههاي فني و حرفهاي کشور بمنظور برنامهريزي مؤثرتر توسعه کارآفريني مطابق با شرايط و ويژگيهاي منطقهاي.
- ارائه کمکهاي مالي مثل معافيت مالياتي، مشاوره شغلي، تسهيلات بانکي و غيره از جانب مسئولان دولتي و تسهيل در روند اجراي اين امور
- تشکيل شوراهاي پژوهشي در آموزشکدههاي فني و حرفهاي به منظور توسعه برنامههاي کارآفريني
- تصويب اجباري بودن گذراندن درس کارآفريني براي تمامي دانشجوياني که در اين آموزشکدهها مشغول تحصيل ميباشند
- برقراري نظام استاد راهنما در اين آموزشکدها، بگونهاي که هر دانشجو پس از ورود به آموزشکده توسط استاد راهنما جهت مشاوره شغلي و تحصيلي مورد راهنمائي و رهبري قرار گيرد
- برگزاري مستمر دورههاي ضمن خدمت براي مدرسين درس کارآفريني بمنظور ارتقاي سطح علمي آنان
- برگزاري همايشهاي منطقهاي در سطح آموزشکدهها با دعوت از کارآفرينان موفق منطقهاي
- انتشار نشريه مرتبط با کارآفريني با مشارکت فعال مدرسين و دانشجويان
- تشکيل هستههاي فني و حرفهاي دانشجوئي در سطح آموزشکدهها بمنظور تقويت روحيه کارآفريني
نظرات شما عزیزان: